تحولات لبنان و فلسطین

آیدین آغداشلو در جریان گفتگو و دیداری که امروز با حاضران داشت، از امانت سپاری گنجینه موزه هنرهای معاصر گفت.

نمی‌شود در موزه‌ها را بست!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیدار و گفتگو با آیدین آغداشلو صبح امروز با حضور هنرمندان و علاقه مندان به این هنرمند پیشکسوت و بزرگ عرصه هنر در کتابفروشی آینده برگزار شد. 


در بخشی از این برنامه وی در خصوص امانت دادن آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به موزه های آلمان و ایتالیا گفت: سوالی که این مدت توسط خیلی ها ازمن پرسیده شده، حول همین رویداد است و باید در جواب به آن بگویم از وقتی موزه ها به صورت رسمی تشکیل شده اند، آثاری را که جمع آوری کرده بودند، گاه گاهی امانت می دادند، پس این یک سنت ٣٠٠ ساله است. 

وی افزود: حال درباره این که چرا باید چنین تبادلی انجام شود؛ باید بگویم که موزه ها وظیفه دارند که فرهنگ را گسترش دهند و این گسترش بالطبع باید در جاهای دیگری بجز خانه شان رخ دهد. 

آغداشلو درباره اینکه چه مخاطراتی ممکن است، آثار این مجموعه را تحت الشعاع قرار دهد گفت: موضوعی که خیلی ها آن را مطرح می کنند، تعویض آثار با کارهای کپی است؛ ولی این اتفاق آنقدر بعید است که مطرح کردن آن وقت تلف کردن است. 

وی ادامه داد: هر موزه ای دفتری دارد که آثار مهم در آن چاپ و ثبت شده است و اگر اثری برود و در این فاصله کسی آنها راجعل کند، آن اثر اصلی جعلی میشود؛ چرا که هیچ کس حاضر نیست روی اثری که در دفتر یک موزه ثبت شده و باز به هرشکلی به آن برگشته سرمایه گذاری کند و کاری که در باطن اصل ولی در ظاهر غیراصل است را بخرد. 

وی ادامه داد: در مورد نقل و انتقال و شکل‌گیری این اقدام خیلی اهمیت دارد که چه کسی این کار را انجام می‌دهد و به این جهت که مدیران گاه تنها تجربه اداری دارند، راهی که برای رفع مسائل موجود در این حوزه هست همراهی هیأت های نظارتی از جانب انجمن های هنری چون نقاشان با جریان این رویداد است. 

وی تصریح کرد: به طور کلی نمی شود گفت هیچ اثری از هیچ موزه ای نباید خارج شود و متاسفانه این تصوری است که به شدت رایج شده و در نتیجه موجب شده است تا موزه‌ها به انباری برای هنر مبدل شوند و مدیران آن ها نیز انبار داری کنند. 

این پژوهشگر هنر در بخش دیگری با اشاره به محل نامساعد گنجینه موزه هنرهای معاصر افزود: موزه هنرهای معاصر در حال سپری کردن یکی از بحرانی ترین دوره های خود به جهت سیستم تهویه است و معلوم نیست آثار موجود در آن در این وضعیت مخاطره انگیز چه قدر و چه طور بمانند. به همین جهت اوضاع بودجه و رسیدگی به این مرکز باید بازنگری شود. 

آغداشلو در بخش دیگری از این برنامه در خصوص اینکه چرا برای مدتی از ایران رفت، گفت: من دچار عارضه خیلی ناراحت کننده ای در دست راستم شده بودم، عارضه ای که موجب شده بود تا نتوانم چند انگشت دست راستم را حرکت دهم و این مسئله موجب شد تا چندین ماه نتوانم حتی یک خط روی کاغذ بکشم، به همین جهت در این مدت مدام درگیر آزمایشات و درمان های گوناگون برای این موضوع بودم. 

وی درباره این که چرا مدتی است نقد نمی نویسد، بیان کرد: من تلاش کردم تا هر ویژگی جز مهربانی را کنار بگذارم و این مهربانی است که مانع از نوشتن نقد شده است. 

آیدین آغداشلو در ادامه راجع به عنوان کتاب «حرف آخر» که مدتی است از او منتشر شده، عنوان کرد: به جهت نگاهی که در حوزه مرگ اندیشی دارم و معتقدم قطعی ترین چیز مرگ است، هرگاه کاری انجام میدهم فکر میکنم این ممکن است آخرین نوشته یا اثر باشد و این عنوان هم از همین نگاه نشأت گرفته است. 

در پایان این برنامه نیز آیین امضای تازه ترین اثر وی برگزار شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.